5 tools voor eenvoudige online merktracking

Of je nou gelooft in het sociale web of het ziet als een hype die wel weer overwaait, 1 ding is zeker: het publiek praat over merken. In deze post een aantal tools hoe je dat kan monitoren.

Het internet wordt steeds meer een bundeling van praatmedia. Mensen praten met elkaar over van alles en nog wat; wat is interessant, wat vind ik leuk, maar ook wat vind ik niet leuk. Dit varieert natuurlijk nogal van onderwerp, maar het staat vast dat steeds meer mensen hun bevindingen of ervaringen met een merk ook online delen met hun netwerk. In welke mate er over je gepraat wordt is nogal afhankelijk van het merk, over merken als de NS of de Bijenkorf wordt natuurlijk meer gesproken dan over Slagerij Jansen of autoverhuurbedrijf van den Berg. Tot zover een bekend verhaal. In deze post wil ik een aantal tools bespreken die het voor iedereen makkelijk maken de ‘online conversatie’ over hun merk in de gaten te houden.

Google
Google (wie anders?) biedt een aantal handige gratis tools die het oppikken als je merknaam of aanverwante keywords (productnamen, naam directeur etc.) ergens op internet opduiken. Dit heet Google Alerts. Deze ‘waarschuwingen’ ontvang je vervolgens in je RSS-reader of e-mail. De alerts die ik op mijn werkgever de Media Academie heb staan komen binnen in mijn e-mail inbox, op deze manier kan ik snel schakelen mocht dat nodig zijn (bovenstaande verwijzing naar de Media Academie komt dus in mijn inbox vandaag). In de alerts komen meldingen van vernoemingen op websites, blogs en sociale netwerken.

Andere tool van Google is de Blogsearch. Zoals de naam doet vermoeden is dit een zoekmachine die de blogs afgaat op zoek naar vermeldingen over je merk of andere keywords.

Twitter
Er wordt zeker niet over elk merk getwitterd. Maar voor de merken waar wel over getwitterd wordt of de merken die er achter willen komen of er over ze getwitterd wordt, zijn er een aantal handige tools. De beste is misschien wel die van Twitter zelf: de twitterzoekmachine. De zoekmachine pluist alle tweets af of er over je gesproken wordt. Neem op elke zoekopdracht die je uitvoert een RSS-abbo naar je RSS-reader, zou automatiseer je gemakkelijk deze informatiestroom. Voor betere results filter je rechts even op taal. Dat het voor sommige merken van belang kan zijn op dit in de gaten te houden zie je wel aan onderstaande zoekopdracht:

Dashboards
Er zijn ook een aantal tools die een heleboel tegelijk doen, de zogenoemde social media zoekmachines. Die zoeken verschillende platformen als blogs, twitter, flickr, youtube etc af naar de door jou opgegeven zoekterm. Twee tools die ik goed vind werken zijn Who’s Talkin en Addictomatic. Onderstaand voorbeeld laat zien wat zo’n dashboard laat zien met het voorbeeld Albert Heijn.


Bovenstaande dashboards-tools zijn handig om er erachter te komen waar er over je gesproken wordt. Dan kan je vervolgens dat medium beter/extra in de gaten houden of je zoekopdrachten specificeren.

Tot zover dus wat handige tools.

One comment on “5 tools voor eenvoudige online merktracking

Leave a Reply