Augmented reality: elke dag een nieuwe laag

Augmented reality is volgens veel mensen ‘the next best thing’ op mobiel gebied. En daar zouden ze wel eens gelijk in kunnen hebben.Om te beginnen een korte introductie van het begrip Augmented Reality (AR). Een vrije Nederlandse vertaling is ‘Toegevoegde realiteit’ en dat beschrijft eigenlijk precies wat het is: met AR worden nieuwe lagen informatie gelegd over hetgeen wat je ziet. In de praktijk werkt het als volgt: via een applicatie wordt data van verschillende bronnen gebruikt op je mobiele telefoon. De data wordt op het scherm getoond, terwijl je de beelden van de camera bekijkt. Beweeg je de camera, dan zie je locatie-based content en informatie van diverse bedrijven geprojecteerd over je scherm heen. Dit alles wordt in lagen getoond op je scherm, zodat je als gebruiker zelf invloed hebt over wat je wilt zien.

AR in het kort: combinatie van realiteit en virtualiteit,  real-time en open source.

Layar
Omdat beeld meer zegt dan tekst een filmpje van het gebruik van Layar; een AR-browser van Nederlandse bodem.


Om het zo concreet mogelijk te houden, blijf ik bij het Nederlandse Layar.  Zoals je in bovenstaand filmpje ziet is het succes van AR afhankelijk van de toegevoegde waarde van de aangeboden informatie. Bij de lancering van Layar werkte de volgende partijen mee: Funda (huizenprijzen), Hyves (horecalocaties), Zekur.nl (info zorgverleners), Tempo-Team (distributiekanaal) en ING (pinautomatenzoeker). De software is ook beschikbaar voor mensen die zelf graag een layar willen ontwikkelingen. Dit uitte zich in layers van/over huizenverkopers, ziekenhuizen, universiteiten en scholen, local search, toerisme, kunst (Kroller Moller museum) en zaken als waar bestel je tickets, waar zijn restaurants, hotels en bioscopen. Voorbeelden van ontwikkelde lagen zie je in deze mooie post op Marketingfacts!

Going 3D
Layar werd in de afgelopen maanden al 80.000 keer gedownload en lijkt alleen maar interessanter te worden. Deze week werd namelijk tijdens Picnic’09 bekend gemaakt dat er een nieuwe functie wordt gelanceerd: 3D.
Daarmee kunnen ontwikkelaars teksten of objecten in drie dimensies in Layar koppelen aan een locatie. Dit leverde al wat aardige demostratiefilmpjes op.

Android-gebruikers krijgen de 3D-functie in november als de 3.0-versie van Layar in de Android Market verschijnt. iPhone-gebruikers moeten nog even wachten tot Layer in de App Store verschijnt. Voor iPhone-gebruikers is NearestWiki wel een aardig alternatief.

m1dz28uawnpl

The Next Best Thing?
Los gezien van AR is de mobiele markt enorm aan het groeien. Met de komst van de Iphone, Android en andere smartphones is het aantal mensen met een telefoon met mobiel internet enorm gestegen. Dit zijn allemaal potentiële AR-gebruikers.  Daarnaast is AR ook een erg praktische functionaliteit, voor elke doelgroep kan er wel een laag bedacht worden die van toegevoegde waarde kan zijn. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Ondersteuning bij complexe taken, bij assemblage, onderhoud, operaties etc. Stel je een monteur voor die extra info krijgt terwijl hij aan een auto sleutelt.
  • Navigatietoestellen: huidige navigatie wordt verreikt met AR-tourguides terwijl je door een stad fiets of loopt
  • Cultureel: oneindige mogelijkheden in musea voor meer informatie over een schilderij etc.

Voorwaarden voor succes lijken de kosten voor de consument zo laag mogelijk houden en de integratie van AR in andere toepassingen zoals sociale media, zien waar er getweet wordt als bestaat bijvoorbeeld al. We hebben er in ieder geval weer een veelbelovend medium bij.

One comment on “Augmented reality: elke dag een nieuwe laag

Leave a Reply