De ‘online’ invloeden op een offline straatbeeld

Naast alle attracties biedt NYC ook een zeer divers straatbeeld, in dit straatbeeld speelt advertising een grote rol.

Dat social media in de States  een stuk massaler gebruikt worden wisten we al, maar werd weer eens bewezen gedurende mijn verblijf. Status updates zijn het gesprek van de dag in de Starbucks en in de metro zit iedereen gebogen over hun handheld te typen. Tussen alle pracht en praal van de stad keek ik ook of ik her en der nog leuke marketinguitingen kon vinden. Wandel mee door NY.

Een van de eerste kranten die ik opensloeg kopte op de voorpagina over een rel rond een Iphone app van Pepsi. De app zou als een soort hook-up tool moeten werken voor alle New Yorkse vrouwen, van de business woman tot de foreign exchange student. De kop “Still no respect” zegt al genoeg, deze campagne doet meer kwaad dan goed. Kennelijk viel de ‘braglist’ waar mannen versiertips en ervaringen konden uitwisselen via Facebook en Twitter en de 24 soorten stereotyperingen van de New Yorkse vrouw niet echt in de smaak bij het publiek. Pepsi twitterde inmiddels haar excuses de wereld in.

bbq

Terug naar het straatbeeld. In de metro kwam ik de add links tegen van bbq restaurant   Dallas BBQ. Duidelijk te zien is hoe  de interface van de Iphone de add-campaigns op straat beïnvloeden. Gezien de hoeveelheid mensen die de hele dag typen op hun mobiel is het wel slim om een dergelijke interface te integreren in de typografie van een advertentie.

Herkenbaar voor het publiek dat ze willen aanspreken is het zeker.

Daarnaast neem Yahoo een groot gedeelte van het straatbeeld voor haar rekening. Ze zijn druk bezig met hun nieuwe campagne waarin de gebruiker van het internet centraal staat. Wij wisten het al, alleen yahoo bouwt er nog even een campagne omheen.

yahoo-master-of-universe yahoo_ad

Nog een hele coole ‘billboard-achtige’ advertentie voor een nieuwe GTA game. De game komt de 29ste uit en werd groots  aangekondigd op verschillende muren in de stad, deze muur in Soho was een van de gelukkige.

gta

Tot slot nog een reclamespot op tv. Nu zijn bedrijven in Amerika altijd al strijdvaardig geweest als het gaat om de concurrentie te kijk zetten in reclamespots. Deze ‘I-dont campaign’ van Android, die ik een paar keer voorbij zag komen, doet gezellig mee. Niet geschikt voor Iphone-fanboys.

One comment on “De ‘online’ invloeden op een offline straatbeeld

Leave a Reply