De Twitter vox-pop

Een tijdje terug schreef ik een post op Bijgespijkerd over de ‘sociale’ toekomst van televisie. De centrale vraag die ik hier aanhaalde was: ‘Halen we televisie naar social of social naar de televisie?’ Voorlopig lijkt het erop dat het de laatste optie wordt getuige de prominente rol van Twitter tijdens de verslaggeving van de NOS rond de gemeenteraadsverkiezingen.

De gemeenteraadsverkiezingen waren een zogezegd ‘hot item’ de laatste twee weken. Er was bijvoorbeeld de heisa rond politieke reclamezuilen en via #GM2010 was er een constante stroom van verkiezingengerelateerde tweets. Het lijkt erop dat de traditionele vox-pop, het verhaal van de man op straat, zijn langste tijd gehad heeft en vervangen wordt door het getweet van de online Nederlander en dit geval natuurlijk ook de tweets van de twitterende politici.

Zo zag de rol van Twitter er uit tijdens de bijna 4 uur durende verslaggeving van de gemeenteraadsverkiezingen.

Tweets van politici, journalisten en burgers werden uitgelicht en gebruikt om het ‘sentiment in het land’ te integreren in de verslaggeving. Voor de omroepen lijkt het me vooral een stuk goedkoper om dit via Twitter te doen in plaats van een cameraploegje op pad te sturen. Het wordt misschien wel een nieuwe vorm van business voor omroepen in de toekomst als ze iets kunnen bedenken voor het op komst zijnde advertentieplatform van Twitter.

Toegevoegde waarde
Is die er? Wat mij betreft ja en nee. Ten eerste vind ik het leuk dat een medium als Twitter steeds serieuzer wordt genomen door traditionele media. Ten tweede is het een nieuwe manier om ook de mening van experts te peilen over bepaalde onderwerpen in het nieuws. Daarnaast kan er ook goed ingegaan worden op meerdere lokale niveaus van het nieuws. Dit is zeker van toegevoegde waarde bij een nieuwsfeit als de gemeenteraadsverkiezingen. Het mooie hiervan is dat het natuurlijk een realtime element toevoegt aan de beleving van nieuws.

Aan de andere kant was de vox-pop in mijn ogen een van de minst waardevolle onderdelen binnen verslaggeving van nieuws en ik zie dat niet drastisch veranderen door de intergratie van Twitter binnen verslaggeving. Daarnaast kan ik begrip opbrengen voor de kritiek die stelt dat alleen online reacties laten zien niet representatief is voor de gemiddelde Nederlandse burger.

Hoe denkt de man/vrouw op het web hierover? Is Twitter van toegevoegde waarde binnen verslaggeving of misschien alleen op avonden met een centraal thema zoals gisteren?

Leave a Reply