Google Ingress: alternate reality game, advertising-platform en augmented reality-toepassing in een

Het Google-imperium breidt zich in een rap tempo uit: van zoekmachine tot producent van autonome auto’s en nu ook game-maker. Ingress is een mobiele game de zich het beste laat plaatsen in het alternate reality-genre. De game komt uit de keuken van John Hanke (voorheen Maps, Streetview) die leiding geeft aan het Niantic labs, een startup die opereert binnen de gelederen van Google.

Het eerste project van Niantic dat het daglicht zag is de onlangs gelanceerde app Field Trip, een app die met behulp van Augmented Reality (AR) een virtuele tourguide is voor de fysieke ruimte; stel je staat bij de Eifeltoren dan presenteert Field Trip met AR een digitale informatielaag over de wereld om je heen. Field trip is nu al te downloaden en te gebruiken, INGRESS is momenteel in BETA en ook nog is Android-only.

Wat mij vooral aanspreekt aan het concept is hoe het past in de verschuiving die Google doormaakt, van je beeldscherm naar een alomtegenwoordige informatielaag die op vele manieren te ontsluiten is, maar waar mobile de sleutel is. Zo verwoorde Hanke het ook aan website AllThingsDigital:  “This grew out of us thinking about notions of ubiquitous computing, The device melts away”.


De gameplay
De gameplay wordt tot nu toe erg positief ontvangen. Wat de game uniek maakt is dat het je echt aanspoort naar buiten te gaan, de fysieke ruimte te exploreren en de strijd aan te gaan met andere spelers. Dat is namelijk de narratief  van de game. Spelers zijn of onderdeel van The Enlightened, die de macht omarmen, of onderdeel van The Resistance, die strijden tegen de macht.  Je beweegt om energy points op te pikken die XM (Exotic Matter) heten (real world pacman iemand?). Met de punten verschaf je jezelf punten om portals te hacken en je een portal toe de eigenenen. De portals zijn bijvoorbeeld publieke kunstgalerijen, bibliotheken en andere makkelijk toegankelijke plekken zoals standbeelden. Hoe dichter de populatie spelers is in een bepaald gebied, des te meer competitie er is om punten te verzamelen en portal te veroveren.

Augmented Reality
Google zet al een tijd hoog in op Augmented Reality en INGRESS is hier weer een bewijs van. Hoe vet is dit spel trouwens met Google Glasses in plaats van een smartphone. Dat voegt ook weer een ‘mystery’-element toe want het wordt minder duidelijk wie er speelt, het medium van gameplay verdwijnt en zo is de immersie nog groter. AR werkt in INGRESS als de game-laag bovenop de werkelijkheid. Dit betekent dat als je op Times Square staat de map-technologie in de app weet waar je bent en via AR je naar de objecten in de fysieke wereld leidt waar je moet zijn.  Er zijn  meer games die dit doen, alleen weinig met een dermate interessante mix van locatie-based, reality, augmentation en mystery.

Location/Game-based advertising
Google zou Google niet zijn als niet nagedacht zou worden over manieren hoe het advertentiemodel uit te breiden. INGRESS heeft echte fysieke winkels en producten in de game geintegreerd. Zo zijn er al advertising deals voor de games met Hint Water, Zipcar, Jamba Juice en wat eigen Google-producten.  Het meest interessante hieraan is dat Google van plan is deze ‘real world game tools’ beschikbaar te maken voor developers. Dit kan een hele nieuwe mix van locatie, advertising en mobile gaming gaan veroorzaken. Het is natuurlijk wel belangrijk om de advertising goed te integreren met de narratief van de game, anders wekt het natuurlijk alleen irritatie op.

Dusss..
Het meest interessante aan INGRESS is hoe het past in de verschuiving van Google’s strategie van de desktop naar alomtegenwoordigheid. Dit begint natuurlijk met de smartphone, maar Google Glasses lijken mij pas echt het ultieme stuk hardware voor deze verschuiving, maar ook voor de gameplay van INGRESS. Vanuit de business is het ook geen slecht idee en zou location/game-based advertising zomaar een nieuwe onderdeel kunnen zijn hoe de code te kraken voor succesvolle mobile advertsing.

4 comments on “Google Ingress: alternate reality game, advertising-platform en augmented reality-toepassing in een

  1. Dag Thomas,

    Dank voor bovenstaande. Graag tip ik je bij de ARG Signal Lost, die momenteel speelt in Leidsche Rijn. In opdracht van Cultuur19 hebben zes IPDG’ers van de HKU en zes lokale jongeren deze game ontwikkeld. Meer weten? Neem gerust contact op.

    http://Www.signal-lost.com

    Mvg,
    Claudia van Swelm
    Cultuur19

  2. Dag Thomas,

    Dank voor bovenstaande. Graag tip ik je bij deze de ARG Signal Lost, die momenteel speelt in Leidsche Rijn. In opdracht van Cultuur19 hebben zes IPDG’ers van de HKU en zes lokale jongeren deze game ontwikkeld. Meer weten? Neem gerust contact op.

    http://Www.signal-lost.com

    Mvg,
    Claudia van Swelm
    Cultuur19

  3. Heel tof dit. Ik geloof erg in de combinatie mobile/social/gaming/learning Denk dat dit veel gaat betekenen. Heb er een boel ideeën over 🙂 @Thomas: lijkt me leuk er een keertje met je over te praten. Als je dat ook interessant lijkt, let me know (mail of Twitter @Gertjan_G)

    @Claudia: ik had er al wat over gelezen. Ga het checken. Succes ermee sowieso!

Leave a Reply