Location-based netwerken & media: gouden huwelijk?

Locatie gaat een steeds belangrijkere rol spelen in ons internetgebruik. Deze trend is direct gekoppeld aan de enorme groei in het gebruik van mobiel internet en de ontwikkelingen in mobiele telefonie als GPS.Door deze ontwikkelingen kan er steeds meer bruikbare informatie gekoppeld worden aan de locatie van iemand. Denk hierbij aan nieuws, to do-tips in de omgeving of zien wie van je kennissen in de buurt is.

Een mobiele applicatie als FourSquare is een belangrijke speler op het gebied van locatie. Foursquare is een app die gebruikers laat inchecken op de plek waar ze zijn. Op die locaties kunnen bijvoorbeeld tips of opmerkingen achter gelaten worden voor andere gebruikers. Een praktisch voorbeeld hiervan is dat gebruikers bijvoorbeeld in een restaurant een bepaald gerecht kunnen aanraden of een resturant zelfs afraden. Er zit ook een spelelement in Foursquare. Het aantal check-ins wordt beloond en wie ergens het vaakst inchecked wordt de burgemeester. Daarnaast zijn er ook verschillende ‘badges‘ te verdienen op basis van hoe succesvol je bent in het spel.

Voorbeelden van hoe location based applicaties ook een toevoeging kunnen zijn in medialand zie je de afgelopen tijd vaker voorbij komen. In Canada heeft gratis krant Metro een samenwerkingsverband met Foursquare. Als Foursquare-gebruikers Metro volgen worden ze automatisch van content voorzien die relevant is voor de locatie waar ze zich bevinden. Metro noemt zelf het volgende voorbeeld: “Wanneer iemand incheckt vlakbij een resturant tipt Metro via een link de eventueel beschikbare recensie. Metro wil haar lezers altijd en overal het juiste nieuws bieden, deze stap tilt die doelstelling naar een nieuw niveau.” Voorlopig lijkt de locatie-nieuwsdienst van Metro dus vooral gericht op informatie over horeca. Wanneer dit meer gericht wordt op ‘echt’ nieuws levert dit hele interessante mogelijkheden op voor nieuwsmedia. De vraag naar real-time nieuws krijgt immers een nieuwe dimensie wanneer dit ook nog aan locatie gekoppeld kan worden. Nieuwsmedia verbeteren zo hun service en de relevantiewaarde van hun content wordt hoger.

Een ander voorbeeld van location-based netwerken die worden ingezet door media is het Amerikaanse tv-station Bravo TV. Vandaag maakt men bekend dat ook zij Foursquare gaan inzetten. Het doel is om kijkers ook te bereiken wanneer de televisie of laptop uitstaat. Dit gaan ze doen door speciale ‘badges’ en andere prijzen beschikbaar te maken binnen Foursquare. Gebruikers moeten hiervoor inloggen op speciale ‘Bravo-locaties’ gekoppeld aan shows van Bravo als The Real Housewives en The Millionaire Matchmaker.

Foursquare kent in Nederland een sterk groeiende groep gebruikers, exacte cijfers over het aantal gebruikers zijn niet bekend. Ik ben benieuwd naar de eerste inzet van Foursquare of een soortgelijke dienst in het Nederlandse medialand. Dat locatie een belangrijke rol gaat spelen in onze nieuwsvergaring staat volgens mij vast, de tijd zal uitwijzen op welke manier.

Leave a Reply