Nadenken over 2010

Mijn trends en voorspellingen voor 2010. Deze post verscheen eerder op www.bijgespijkerd.nl

1924389815_1999998856_glazen_bol

Voorspellingen, voorspellingen en vooral lijstjes met voorspellingen. Zo in de decembermaand zijn ze net zo aanwezig als kerstliedjes op de radio. Omdat ik wel van de voorspellingen ben volgen hier vijf voorspellingen voor social media in 2010.  Ik hoop om samen met jullie tot een uitgebreide (en veel betere) lijst te komen van voorspellingen, dus laat jouw voorspelling voor social media in 2010 achter in de comments of brand de mijne compleet af. Ik trap af met de eerste vijf:

Social media wordt een kleine competitie
Vooral in de branche waar wij ons begeven en waar social media ook als personal branding tool worden ingezet draait het om onderscheiden  en relevantie. Velen staan te trappelen om als eerste het linkje naar het laatste Google nieuws te delen of een blogpost te schrijven over hoe bedrijven een medium als twitter nou moet inzetten. Kortom we zullen vechten om hetzelfde bot en vaker dan we lief hebben in herhaling vallen. Er is vaak iemand sneller dan dat jij bent. Nieuwe manieren om jezelf te onderscheiden zullen moeten worden gezocht. Tijd was altijd het schaarste goed, maar is van zijn troon worden gestoten door aandacht en dat alleen maar toenemen.

Social media gaat nog meer mobiel
Een voorspelling die eigenlijk al meer een feit is. Augmented reality, geo-tagging, real time nieuws: de toekomst van social media is mobiel. Daarnaast groeit het aanbod van smartphones met de dag en aanbieders van mobiele telefonie presenteren hun telefoons meer en meer als social networks hub’s waardoor steeds grotere groepen gebruikers toegang hebben tot mobiel internet en online sociale netwerken. Men rolt momenteel het 4g netwerk uit in Stockholm, in 2010 wordt 4g de nieuwe standaard voor mobiel internet. Wie weet zelfs met een Iphone 4gs tot gevolg.

Social media gaat breder dan Marketing en PR.
2010 wordt het jaar van een brede uitrol van social media op verschillende gebieden. Het is nu vooral een marketing/pr tool voor bedrijven. 2010 wordt social media uitgerold in bijvoorbeeld het onderwijs, met bijvoorbeeld Wiki’s voor docenten en leerlingen. Interne social media tools als Yammer of Present.ly worden een samenwerkingsmiddel voor projectgroepen . Daarnaast zet de zorg grote stappen op het gebied van social media. Platforms waar patiënten informatie over ziekten uitwisselen, online spreekuren met doktoren en interne netwerken binnen zorginstellingen zijn in 2010 aan de orde van de dag.

Van Offline vs Online naar Offline & Online
Ook hier neemt Augmented reality het voortouw. AR stelt gebruikers in staat online info te vinden bij offline locaties. Aangevuld door bijvoorbeeld een dienst als Google Goggles dat offline en online via beeld combineert. Online betalen op een offline locatie wordt de nieuwe standaard. Daarnaast ontdek je mensen of  informatie via bijvoorbeeld location based tweets en zal locatie een grote rol gaan spelen in advertising en het aanbieden van speciale acties.

Ook de massa wil real-time.
Zoals Nalden laatst al zei bij DWDD: ‘Real Time Mathijs’. Real time is het stadium van early adopters gepasseerd en wordt opgenomen door de massa. Maken ze er niet zelf gebruik van, dan nemen ze het real time nieuws af. Een aantal nieuwsmedia richten zich volledig op real-time nieuws en de rol van de burgerjournalist wordt sterker. Door middel van tweets, moby’s en posts doen we allemaal verslag en iedereen maakt het live mee. Televisie wordt real-time door integratie van reacties via sociale netwerken.

De bovenstaande voorspellingen zijn niet baanbrekend. 2010 wordt het jaar dat er voortgeborduurd wordt op de basis die is gelegd in 2009 en daarvoor. Bepaalde diensten zoals AR en real time nieuws zullen nog prominenter worden door adaptie van een veel groter publiek. Ben je het hier totaal niet mee eens of mis ik de belangrijkste verandering in 2010. Deel je voorspelling in de comments.

Leave a Reply