Publieke Omroep wil dialoog in sociale media centraliseren

Een ‘dorpsplein’ waar men de conversatie binnen sociale media samenbrengt. #Npox was gezellig. Er hing een goede sfeer en het was een mooi gemengd gezelschap van oud en nieuwe ‘mediavolk’. Een van de presentaties die ik bijwoonde was die van @JohanVoets en @jeroenkramers. Zij presenteerde een interessant concept waar men bij de Publieke Omroep aan werkt: het NPO-Plein.

Het is een (inmiddels) bekend fenomeen; de gesprekken over hetgeen wat we zien op televisie of horen op de radio verplaatsen zich naar online. Op Twitter zijn de hashtags #ZG of #DWDD bekende tekens die gesprekken en meningen van honderdern Twitteraars over een bepaald programma weergegeven. Sociale televisie in een nieuw jasje.

Show me the conversation
Ik schreef al eerder blogs hierover . Een van de vragen die ik hardop stelde was wat de programmamakers gaan doen met al die tweets over hun programma. Zou het voor de PO niet wat zijn om die conversatie meer naar zich toe te trekken? Het antwoord blijkt dus ja.

Het NPO-plein is nog niet klaar maar de insteek is duidelijk: real time conversatie op sociale netwerken van kijkers, maar ook van omroep-medewerkers of presentatoren samenbrengen op 1 platform. Nu nog alleen Twitter, maar in de toekomst zal dit uitbreiden. Het doel van dit project beschrijft men als volgt: ‘Transparantie en inzicht creëren in de online dialoog.” Het project is beschikbaar onder een white label: helaas niet voor het publiek maar wel voor alle omroepen.

Conversatie mash up
Laten we kijken naar de functies die (tot nu toe)  bekend zijn. Ten eerste is er een Tagcloud. Deze laat de meeste besproken onderwerpen zien, groot en een kleurtje wordt veel over gesproken en grijs minder. De onderwerpen zijn klikbaar en brengen je naar het gesprek wat erbij hoort.  De tagcloud is realtime en veranderd dus mee met de conversatie op bv Twitter.

Daarnaast worden de tweets van iedereen, omroepers en bekende omroepers (@pauldeleeuw bv) weergegeven in 3 tabbladen.  Er kan weer doorgeklikt worden en zo wordt je naar een profieltje gebracht van de desbetreffende twitteraar. In een soort sidebar is er nog plaats om wat dingen uit te lichten. Onderstaande screenshots laten het zien. (klik om te vergroten)

Bindmiddel en filteropties
Het is nog te vroeg voor een eindoordeel over dit project, maar een kleine conclusie wil ik er toch aan wagen. Het is goed dat de PO probeert dit naar zich toe te trekken. Met het oog op een groter publiek dat straks een nieuwe dimensie aan de kijkervaring kan toevoegen is het goed dat de PO als bindmiddel tussen twee werelden gaat fungeren. Of de hardcore Twitteraar die op zondagavond driftig zit te f5’en zijn Twitter-omgeving gaat verlaten om hier het gesprek voor te zetten betwijfel ik, dit hangt af van bijvoorbeeld de filteropties die men gaat aanbieden. De twitter search schiet daar namelijk wel eens tekort en het filteren op zender, medewerkers van dat specifieke programma of  juist een bepaalde groep tweeps lijkt mij erg interessant.

5 comments on “Publieke Omroep wil dialoog in sociale media centraliseren

  1. Pingback: Anonymous
  2. Dit gaat dus weer mislukken >centraal aansturen ipv gebruikers mee laten denken. Daarom gaan zoveel ICT projecten mis in NL. Zeker bij de overheid (en PO).

  3. @ RobrnrnIk ben het met je eens dat gebruikers in veel projecten te weinig betroken wordt. Zelf heb ik het idee dat dit bij dit project geen groot bezwaar is…rnrnWelke rol zou jij voor de gebruiker zien in deze context? Aandragen van functie etc..

Leave a Reply