Sociale netwerken zijn goed voor kijkcijfers en beleving van televisie

Met de laptop op schoot naar De Wereld Draait Door of Pauw & Witteman kijken? Voor steeds meer mensen is dit vaste prik. Op een medium als Twitter wordt er volop gepraat over wat er op de beeldbuis te zien is. Kijk maar eens naar de zoekopdrachten via Twitter naar bekende hashtags (een soort ‘label’ bij tweets over 1 onderwerp) als #dwdd en #penw.

Volgens de New York Times is het online gebabbel over offline televisie ook bevorderlijk voor de kijkcijfers. Wanneer veel mensen in je netwerk praten over iets wat ze bijvoorbeeld bij DWDD zien, is de kans natuurlijk groot dat je zelf ook even een kijkje gaat nemen. In de NYT wordt deze nieuwe trend in het consumeren van televisie het ‘Watercooler-effect’ genoemd. Waar vroeger de gesprekken over wat gisteravond opviel op de televisie rond de watercooler (in Nederland bij de koffieautomaat) werden gevoerd, brengen online sociale netwerken als Twitter en Facebook deze ‘koffieautomaat-gesprekken’ naar een online omgeving. Een groot verschil is dat de gesprekken nu realtime plaatsvinden en daarom vaak een stuk relevanter zijn.

Het internetten tijdens televisie kijken wordt ook wel ‘media meshing’ genoemd. Microsoft Advertising deed hier een onderzoek naar onder 1050 Europeanen.

Enkele punten uit het onderzoek zijn zeker interessant en sluiten goed aan bij bovengenoemde trend:

  • Tweederde van de Europeanen internet tijdens het televisie kijken
  • In de leeftijsgroep 16 tot 24 doet 9 op de 10 dit

Ook voor adverteerders lijkt deze trend interessant:

  • 51% geeft aan wel eens op internet te zoeken naar een reclame die ze op TV zien
  • 20% geeft aan wel eens een reclame op te zoeken en door te sturen naar iemand

Ik ben benieuwd in hoeverre de omroepen een poging gaan doen deze gesprekken te faciliteren binnen hun eigen omgeving, bijvoorbeeld op de website van een programma of een eventuele integratie van deze gesprekken binnen een programma zelf

Leave a Reply