Trendrapport GAME ON: Spel en Gamification

Mijn eerste trendrapport namens VINT; over gamification en spel in de engagement economie

Na veel onderzoek, een interview op NuZakelijk en de eerdere presentatie voor de klanten van Sogeti, is mijn eerste publicatie names VINT, het VerkenningsInstituut Nieuwe Technologie van Sogeti, eindelijk voor iedereen te downloaden. Op Marketingfacts lees je het bijbehorende artikel en de download.

Trendrapport Game On: gamification en spel als pijler van de engagementeconomie

Organisaties kennen traditioneel gezien de vijf P’s van product, personeel, plaats, prijs en promotie maar al te goed, vaak nog uitgebreid met partners en presentatie. De businessimpact van games, met verwante concepten als serious games en gamification pleit voor een nieuwe P, die van plezier. Juist deze P kan een effectieve tool zijn in de engagementeconomie en geeft tegelijkertijd een aanzet tot de beëindiging van de polarisatie tussen werk en spel. Werk en spel zijn namelijk allang geen tegenstelling meer.

Game On, het nieuwste trendrapport van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (ViNT), zoomt in op de rol van spel in de engagementeconomie. Spel heeft namelijk een prominente plek veroverd in onze omgang met media, de interfaces waarmee we interacteren en spel in de meest letterlijke vorm: games. Een centrale plek in het rapport is weggelegd voor gamification als ontwerpstrategie die specifieke gamedesignelementen- en dynamieken vertaalt naar en toepast in een non-game context. Een trend met nu al zichtbare businessimpact:  de gamificationmarkt is eind 2012 al zo’n 242 miljoen dollar waard, in 2016 zal dit al zijn gestegen naar 2,8 miljard (volgens M2 Research, 2012).

Lees verder en download.

Leave a Reply