Waarom social media cruciaal zijn voor opleidingsinstituten

Ik schreef deze post voor het blog www.educatethecrowd.nl, waar we bloggen en discussiëren over social media en opleiden in een B-2-B markt.

Op dit blog praten we over de rol van online sociale media in relatie tot opleiden. Generatie x en y, de netwerkgeneratie, ze zijn allen inmiddels de revue gepasseerd. Tijd om als digital native eens een praktische toekomstvoorspelling te doen. In dit voorbeeld zijn we 2 jaar verder in de tijd. Ik heb mij volledig gestort op het monteren van video’s. We hebben het over een uit de kluiten gewassen hobby en ik acht het tijd om een professionele training Avid te volgen. Kortom, ik heb een opleidingsvraag.

In het volgende voorbeeld schets ik een beeld van het proces waarin een opleidingsvraag beantwoord wordt met behulp van social media.

Ik open tweetdeck 4.1 en stuur de volgende vraag naar mijn 800 volgers: “Op zoek naar een goede Avid training, iemand ervaringen of suggesties?” Een uur later zijn er 21 reply’s binnen gekomen. 17 van mensen die ik ken (al dan niet persoonlijk) en 4 van wat aanbieders van Avid trainingen. Argwanend als ik ben, focus ik me op de reply’s van mijn twittervrieden. Een aantal sturen mij de link van een trainingswiki van  ‘Opleider X’. ‘Kijk hier maar eens rond’ is de boodschap. Ik kom terecht op een interactive infogids. Ik bekijk wat filmpjes over trainingsituaties, download wat pdf’s over opdrachten, lees het blog van de trainer en lees tot slot de openbare evaluaties van oud-deelnemers. Ik krijg een goede indruk wat me te wachten staat en of deze training daadwerkelijk aansluit bij wat ik zoek. Ik ben inmiddels meer dan alleen geinteresseerd. Toch nog eens even kijken naar die corporate twitter accounts die me gereplyd hadden. Hee ‘Opleider X’  zit er ook tussen. Ik kijk nog even naar de andere aanbieders, ze komen niet verder dan een tekstje op een website en wat externe links. Ik lees geen ervaringen van anderen, laat staan dat ik ‘een kijkje achter de schermen’ kan nemen. Ik besluit me dus in te schrijven voor een training bij ‘Opleider X’.

We maken andermaal een kleine sprong in de tijd.

Tijdens de training Avid vraagt de trainer mij om de door mij gemonteerde filmpjes te publiceren op het Vimeo-kanaal van ‘Opleider X’. Het instituut biedt mij een platform aan. Ik zet de filmpjes online en bekijk en bespreek gelijk het resultaat van andere deelnemers die ook online staan. Na afloop van de training comment ik in de wiki  over het verloop van de training en embed mijn gemaakte filmpjes op mijn persoonlijke website. Een paar dagen later zie ik een tweet in mijn timeline van iemand die op zoek is naar een goede Avid training, ik twijfel geen moment en reply met een link naar de wiki van ‘Opleider X’.

Met dit voorbeeld wil ik ingaan op de vraag die we bij de start van dit blog stelde: ‘Hoe kunnen social media jou helpen je opleidingsvraag te beantwoorden?’ Sociale media, en vooral de sociale netwerken als Twitter en LinkedIn, gaan hier de rol van referentiekader spelen. Surfen en informatie inwinnen op websites van aanbieders zal veel meer een tweede stap worden. Men gaat eerst op zoek naar ervaringen in het directe netwerk. Ruim 70% van de mensen op internet vertrouwt eerder op de aanbevelingen en meningen van hun kennissen dan op iets anders. Word of mouth 2.0. wordt een belangrijk gegeven voor bedrijven in elke branche, dus ook voor opleiders.

Hoe social media mij dus helpen mijn opleidingsvraag te beantwoorden: het is een bron aan informatie, aangeleverd door de mensen die ik als relevant beschouw. Belangrijk voor opleiders (of welke bedrijf dan ook) om zelf ook aanwezig te zijn op deze media en sociale netwerken. Meng je in je publiek, ga de conversatie aan en zorg dat je relevant bent. Wees relevant door waardevolle informatie te delen, transparant te zijn naar je publiek en je publiek te betrekken bij het opzetten van nieuwe trainingen of verbeteren van bestaande trainingen. Luister naar de crowd en doe er je voordeel mee. Een positieve word of mouth heb je als bedrijf deels zelf in handen.

One comment on “Waarom social media cruciaal zijn voor opleidingsinstituten

Leave a Reply